Tempels en veel getoeter - Reisverslag uit Madurai, India van Els Deelen - WaarBenJij.nu Tempels en veel getoeter - Reisverslag uit Madurai, India van Els Deelen - WaarBenJij.nu

Tempels en veel getoeter

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

10 November 2012 | India, Madurai

De eerste weekzit er al weer op en wat een week was het! We zitten boordevol indrukken, af en toe moet je je even terugtrekken op je kamer om bij jezelf te komen. Wat alles overheersend is in India, is het herrie. De Indiërs zelf zijn heel luidruchtige mensen en op straat vind continu een toeter wedstrijd plaats. Ons is uitgelegd dat ze zo onderling communiceren; er wordt getoeterd om te melden dat je er bent. Om aan te kondigen dat je wil inhalen. Vervolgens geeft de ander aan dat je er langs kunt. Daarna heel hard toeteren als je passeert en met handbewegingen maant degene die ingehaald wordt of je haast moet maken ivm een tegenligger. Dan wordt er getoeterd om aan te geven dat je erlangs bent. Uiteraard moet de regelmatig getest worden of de claxon het nog doet en toeter je ook omdat je dit al een paar minuten niet hebt gedaan of omdat je gewoon zin hebt om even te toeteren!!
Uiteraard hebben ook alle fiets en autoriksja's toeters en bellen aan boord. Loop je dan in een winkelstraat hier in Madurai klinken via luidsprekers heel hard reclameboodschappen en muziekjes.
Gelukkig hebben we hier een hotelkamer aan de achterzijde. Alleen het geluid van een moskee komt door.
Belangrijkste reden om Madurai te bezoeken is de Sri Minakshi tempel, een gigantisch tempelcomplex met meerdere tempels waarvan de belangrijkste de tempel van Shiva is en daarnaast de tempel van Parvati, zijn vrouw. In de tempel worden ergens live prachtige mantra's gezongen wat voor een betoverende sfeer zorgt. Uiteraard is ook de tempelolifant present om iedereen te zegenen. De heiligste plek mogen wij westerlingen niet bezoeken, die is alleen voor Hindu's toegankelijk. Vanavond gaan we nog en keer terug naar de tempel, al is het alleen maar om op een rustig plekje te zitten en te kijken. Een paar dagen geleden, het besef van tijd verdwijnt een beetje, zijn we in Trichy naar de markt geweest. In Trichy komen relatief weinig westerlingen en onze komst wekte dan ook wat beroering. daar waar normaal gesproken kinderen willen dat je een foto maakt waren het nu de volwassenen, vooral de mannen, die dit wilden en daarna natuurlijk de foto terugzien! Een hoop gegiebel als zij zichzelf zagen. Ook even op de vlees en vismarkt geweest. Voldoende om de rest van de reis vooral vegetarisch te willen eten. Henny en ik zijn 2 nachten geleden al aan de beurt geweest met de India blues. Gelukkig na elkaar zodat we de badkamer voor onszelf hadden. gisteren nog een dagje gammel maar nu weer kiplekker. Tot de volgende keer!!

• 10 November 2012 - 09:59

Mia Van Deelen:

Hoi Els .Ik word al gek alleen als ik al lees van al die toeters !Ach het gaat ook weer over!Hier is het soms zo stil dat je verlangt naar en toetertje!alles goed hier .Riet is hier en doet je de groeten. Dat jullie aan de dunnen kwamen zat er wel in hé.Nu gaan we aan het werk! Liefs ook aan Henny.
    Je Moeder!

• 10 November 2012 - 11:09

Helmut:

Hallo Els,

Leuk om je belevenissen zo te kunnen volgen. De verhalen komen bekend voor.. Jochem (mijn oudste zoon )
    is ook in India geweest en verbaasde zich over de zelfde dingen.
    Ria had je ook al teruggeschreven na je eerste bericht maar dat zien we niet terug bij de reacties. Ze zal iets wel niet helemaal goed gedaan hebben. Ze is ook zo handig met computers....Geniet van je reis. Ik kijk uit naar je foto's. Groetjes van ons drieen.

Helmut

• 10 November 2012 - 21:33

Ria:

ha die Els,

Tjee bijna niet voor te stellen zo'n andere wereld. Lijkt me zo fantastisch. Ik had inderdaad al eerder iets geschreven maar weet niet waar het gebleven is.....Ik had geschreven dat het wel gek was om weer de winterjas van zolder te halen terwijl ik die week ervoor nog in bikini zat op het strand. Lijkt al weer zo lang geleden. Maar jullie hebben mooi nog een eindje voor de boeg. Hier staat natuurlijk alles in het teken van Nepal. Sarah heeft al met de groep gegeten en de volgende activiteit komt er aan. En jawel, een lange wandeling. Ha ha, had ik even schik...
    Nou meiden geniet er van en zorg in ieder geval voor een grote voorraad imodium....
    Groetjes ook aan Henny