Eerste week - Reisverslag uit Chiang Khong, Thailand van Els Deelen - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Chiang Khong, Thailand van Els Deelen - WaarBenJij.nu

Eerste week

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

05 Januari 2015 | Thailand, Chiang Khong

De eerste week zit er bijna op dus tijd voor een eerste bericht. We zijn vorige week ( vorig jaar!!) vlot naar Bangkok gereisd. Kwamen daar met het 6 uur tijdsverschil in de middag aan en zijn in het begin van de avond richting Siam square gegaan om oudejaarsavond te vieren. Daar zou het gebeuren volgens de mensen aan de receptie. Het was daar ook nog volop drukte, straatverkopers en winkels waren open. Vanaf 22.00 uur ging de hele boel zo'n beetje sluiten. Er was slechts 1 terras waar de muziek niet allen hard en vals was maar waar ook de instelling van de muziek volgens ons verkeerd was afgesteld. Kortom; niet om aan te horen. Omdat we toen de reis in onze benen voelden hebben we een paar koude biertjes, om te toosten om middernacht, gescoord en zijn retour hotel gegaan. Daar hebben vanaf onze kamer toch een beeld gekregen van het grote vuurwerk dat overal in de stad werd afgestoken.
De volgende dag China Town in, ondanks het feit dat er veel gesloten was ivm nieuwjaar toch weer genoten van de bijzondere atmosfeer die hier hangt. Op twee januari ging een lang gekoesterde wens in vervulling die in 2007 niet doorging ivm onrust in Bangkok.
Geweldig om te fietsen door straatjes, waarbij je het gevoel hebt soms door de huiskamer van de bewoners te rijden. Mensen zwaaien en groeten je. Maar gaan soms ook onverstoorbaar door met hun werkzaamheden. Een monnik roept Happy New Year en een klein jongetje geeft een high five aan de hele groep die langs hem rijdt. Met de fiets op de veerboot en een eind verder weer door een heel ander stuk van Bangkok fietsen. 's Middags nog 2 uur door de klongs gevaren, heerlijk, lekker briesje om je hoofd en veel te kijken. Op de laatste dag hebben we het Grand Palace van de koning en vooral de belangrijke tempel van de emerald Buddha weer bezocht. Omdat we hier een aantal jaren geleden ook zijn geweest dacht ik de strenge kledingvoorschriften te kennen: netjes een lange broek en een grote sjaal om mijn blote armen te bedekken. Helaas strenge militairen bij de ingang vonden dit niet respectvol genoeg en ik moest terug om ergens mouwen te scoren. Er was een winkeltje met t shirts waar ook al een Amerikaanse stond te briesen omdat ze een shirt moest kopen. Ik vond dat ik er vervolgens met een shirt met glitter olifant veel minder respectvol uitzag maar voldeed nu wel aan de regels. De tempel is overweldigend; veel goud en glitter en prachtige beelden. Het was er heel druk veel toeristen en veel Thai die voor Good Luck voor het nieuwe jaar kwamen. Je ziet daar hoe de foto en vooral de selfie gekte heeft toegeslagen. Allemaal mensen die eigenlijk alleen op zoek zijn naar een mooie achtergrond voor hun gezicht. Het is meer een tempel van de zelfverheerlijking geworden! Jonge kinderen, en ook volwassenen nemen allerlei poses aan en laten zich zo fotograferen. Als ouders een toestel op hun kleine kind richten dan gaan bij dat kindje al automatisch de vingers in een V of een duimpje omhoog!
In de middag zijn we naar Chiang RAI gevlogen. Naast het hotel nog snel een hapje gegeten en vervolgens de hele nacht zo ziek als een hond geweest. Gelukkig was het tegen de ochtend over en konden we op pad. We hadden een trip geregeld naar de witte tempel en naar een aantal Hill tribes. De witte tempel was fascinerend. Een soort suikergoed paleis met allemaal spiegeltjes in de muren waardoor het nog oogverblindender was. Binnen een redelijk sobere inrichting met op de achterwand een Jeroen Bosch achtige muurschildering waarop allerlei bekende westerse grootheden op stonden: Elvis Presley, Michael Jackson, Superman, Batman en nog veel meer. Of dit nu de verdoemenis aanduidde werd niet helemaal duidelijk voor ons. Vervolgens verschillende etnische minderheden bezocht met als meest opvallende de Karen; de longnecks. Vrouwen krijgen vanaf hun vijfde jaar ringen om hun nek. Het worden er steeds meer dus nek en schouders worden volledig vervormd. Ook bij de knieën worden ringen geplaatst. Uiteindelijk heeft zo'n vrouw zo'n 4 kilo om haar nek hangen, kan niet meer gewoon drinken en praat heel schor. Ik heb gelezen dat dit heel vroeger werd gedaan om ervoor te zorgen dat een tijger niet in haar nek kon bijten en nu vooral om als etnische eenheid herkend te worden. Uiteindelijk zijn het totaal misvormde vrouwen die zonder de ringen niet meer kunnen leven.
Lopen door dorpjes van deze verschillende groepen heeft toch ook iets heel ongemakkelijks. Het is een beetje dierentuin gevoel. De verschillende mensen willen wel op de foto maar nog liever dat je iets koopt van de spulletjes die ze in kraampjes hebben liggen. Allemaal dingen die je eigenlijk helemaal niet wil hebben! Het feit dat je flink entree betaald om er rond te mogen lopen maakt dat je je niet schuldig voelt als de kraampjes voorbij loopt. Vandaag van Chiang RAI naar Chiang Khong gereisd. Met de taxi naar het busstation; 20 minuten rijden voor ongeveer 1,50. Vervolgens 2 1/2 uur in de bus voor 1, 50 pp en daarna met een soort motor tuktuk naar het hotel voor 1,50 en 's middags een lekkeren lunch voor 1,25 pp. Zo kun je het wel 6 weken volhouden. Morgen nog een relaxte dag Chiang Khong en dan 2 dagen in Laos op de boot naar Luang Prabang. Groetjes allemaal ook van Henny uiteraard. Wordt vervolgd!

• 05 Januari 2015 - 13:57

Peter:

Stuur nog even een foto met dat T-shirt mer die olifant!
    Veel plezier.

• 05 Januari 2015 - 14:10

Ank Boon Von Ochssee :

lieve Els en Henny.
    Wat maken jullie een geweldige reis.6 weken lang.Eerst Hongkong dan Laos en verder.Machtig interessant maar ook wel vermoeiend.Geniet met volle teugen en zie jullie volgend verslag tegemoet.Wat kan er met de nieuwe techniek toch veel.Heel veel plezier en groetjes Ank en John.

• 05 Januari 2015 - 14:39

Jettie:

Jullie hebben al veel ondernomen zeg! Leuk om te lezen. Zie uit naar het volgende verslag! Veel plezier! Groetjes Jettie

• 05 Januari 2015 - 15:57

Angelique:

superleuk om te lezen wat jullie meemaken. Zo zijn we er een beetje bij.xxx

• 05 Januari 2015 - 18:26

Otto:

Super weer te lezen. Lekker weg uit eigen land, jaloers.... neuu

• 05 Januari 2015 - 23:06

Janneke:

Wat leuk geschreven! Het klinkt allemaal heerlijk en jaloersmakend!

• 06 Januari 2015 - 07:57

Rens Wekenborg:

Leuk om jullie verslag op deze manier te lezen. Geniet ervan en ik kijk uit naar de volgende versie!

• 06 Januari 2015 - 12:04

Ans Van Der Veer:

Heel leuk geschreven en een mooie manier om ons zo op de hoogte te houden ( en jaloers te manken).Veel dingen herkenbaar. Fietsen in Bangkok, GEWELDIG.
    Bij de Longnecks wist ik me ook geen houding te geven ... Vreselijk. Geniet ervan en ben benieuwd naar het volgende verslag.

• 10 Januari 2015 - 19:09

Claudia:

lieve els en Henny,
    Wat leuk dat jullie dit keer wel konden fietsen, heel bijzonder lijkt mij.
    Mooie foto's!!!!
    Liefs vanuit Elst xxx